גרסת בטא

מדריך להוראה בחוץ

מדריך להוראה בחוץ - באנר

צילום תמונת הנושא: זוהר אפק

למידה בחוץ יכולה להיות דרך מעשירה עבור תלמידים לחקור שאלות, ליישם מושגים ולעסוק בלמידה מעבר לגבולות הכיתה. כאן נציג אסטרטגיות מרכזיות לניהול קבוצות ולהקלת הלמידה בחוץ. 

בזמן הפעילות בחוץ, סביר להניח שהתלמידים ישאלו שאלות רבות על מה שהם צופים בו. אינכם צריכים לדעת את כל התשובות! עודדו את התלמידים לשאול שאלות טובות, לצפות ולתעד ראיות. תלמידים ומורים יכולים לחקור את השאלות מאוחר יותר כדי לגלות את התשובות יחד.

היערכות

  • סקרו מראש את האזור שבו תקיימו את הפעילות, תוך זיהוי בתי גידול מתאימים – אזורים עם צמחים שונים, עצים, גינות, פינות נסתרות, מתחת לציוד בטוח ועוד.
  • תכננו את זמני היציאה בהתאם לפעילות מינים שונים (בוקר לציפורים, צהריים לחרקים וכו’).
  • התאימו את הפעילות לתנאי הסביבה והיזהרו מצמחים ובעלי חיים מסוכנים.

הכנות ליום הפעילות

  • התחילו עם תיאום ציפיות ותרגול התנהגות מתאימה בטבע לפני היציאה לשטח.
  • אם הפעילות מחוץ למתחם בית הספר, דאגו לאישורי הורים ואישורים מנהלתיים נדרשים, עדכנו גורמים רלוונטיים והזמינו מבוגרים נוספים (הורים, מתנדבים).
  • אפשרו לתלמידים “לאמץ” פינה בשטח לפעילות מתמשכת לאורך השנה.
  • ביום הפעילות: דאגו ללבוש הולם, בדקו את הסביבה לסיכוני בטיחות, עברו על ההנחיות, ארזו ערכת עזרה ראשונה.
  • הגדירו גבולות ברורים לשטח פעילות החקר והשתמשו בסימנים להפסקת הפעילות (שריקה, קריאה וכדומה).
  • חלקו את התלמידים לזוגות או לקבוצות קטנות, והזמינו חברי צוות לבחור תפקידים. התפקידים מעצימים את המעורבות שלהם באתגר. למשל: אחראי ציוד, אחראי זיהוי, אחראי תיעוד וכתיבה ביומן תצפיות, אחראי צילום, אחראי תיעוד באפליקציה.
  • בדקו שיש לתלמידים ציוד מומלץ לניטור ותיעוד: לוחות כתיבה, עפרונות ונייר, כפיות פלסטיק או מיכלים קטנים לאיסוף זמני, זכוכיות מגדלת, חישוקים או חוטים לסימון אזורי מחקר קטנים.

כללי התנהגות בשטח לתלמידים

  • יש לשמור על שקט ורוגע כדי לא להבהיל את בעלי החיים.
  • זכרו שאתם אורחים בבית של בעלי החיים והצמחים – אין לקטוף צמחים או להפריע לחיות.
  • הישארו בשבילי ההליכה המוגדרים לשם הגנה על בתי גידול.
  • פעלו לפי עקרון “לא משאירים עקבות” – דאגו לא להשאיר זבל או לגרום לפגיעה בסביבה.

טיפים להוראה בשטח

  • התמקמו מול השמש כדי שהתלמידים יראו אתכם היטב.
  • אפשרו זמן חקר ומחשבה מעמיקה.
  • דברו בקול שקט לעידוד ריכוז.
  • הדגימו שימוש בטוח וראוי בציוד.
  • למדו איך להתבונן ממרחק במינים השונים.

שילוב טכנולוגיה

  • ניתן להיעזר במכשירים חכמים וצילום, אך פעילויות ללא טכנולוגיה (רישום ידני, שרטוטים) חשובות גם הן.
  • אם קיימים טלפונים ניידים, הדריכו כיצד להשתמש בהם לזיהוי ולדיווח.