מדע אזרחי ככלי לחיבור אנשים לטבע

מחקרים רבים מצביעים על היתרונות של מדע אזרחי לחיבור אנשים לטבע, ולהעלאת המודעות הציבורית לסביבה ולשמירה על הטבע. אך המאפיינים של יוזמות מדע אזרחי המניעות תוצרים אלו והדרכים לעצב מיזמים חדשים אשר יקדמו אותם, אינם לגמרי ברורים. מטרת סקר הספרות היא לאתר מאפייני מפתח של מיזמי מדע אזרחי ברחבי העולם אשר הובילו לתוצאות פרו סביבתיות. איתור מאפיינים אלו יאפשר לשפר את העיצוב של מיזמי מדע אזרחי וישמש את המשך מחקר זה להשגת מטרות סביבתיות רצויות בקרב משתתפי המיזמים.
זיהוי מאפיינים של מיזמי מדע אזרחי אשר הובילו לתוצאות סביבתיות נעשה באמצעות סקר ספרות סיסטמטי באמצעות פרוטוקול Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). סקירת ספרות זו היא שיטה ליצירת רשימה מבוססת-ראיות, תוך תהליך קפדני בעל שלבים מוגדרים הנועד לאפשר את שכפול התהליך ודיווח כסקירה שיטתית. השלבים בסקר ספרות סיסטמתי באמצעות פרוטוקול PRISMA כוללים הגדרת שאלות מחקר קונקרטיות לסקירה, בחירת מילות מפתח, ביצוע חיפוש במאגרי נתונים, יצירת מאגר מאמרים וסינונו לפי קריטריונים של הכללה וסינון, קריאת תקצירי מאמרים וסינון שניוני, יצירת קטגוריות לקידוד, סיווג מאמרים וסינון מתקדם, ניתוח וקידוד.
ממצאים ראשוניים
מחקרים בעשור האחרון מצביעים על יתרונותיו של מדע אזרחי בחינוך סביבתי, חיבור לטבע ועידוד פעלתנות למען שמירת טבע. עם זאת, לעיתים הפוטנציאל של מיזמים אלו אינו ממומש לחלוטין, והמאפיינים המניעים את התוצאות אינם ברורים. במחקר זה, בחנו 54 מאמרים שעברו תהליך סינון קפדני מתוך 1622 מאמרים בנושא, כדי להבין אילו גורמים משפיעים על תוצאות הלמידה של המשתתפים, במטרה לשפר את עיצובם של מיזמים עתידיים. הנושאים המרכזיים שעלו עד כה מהסקירה:
תמיכה והדרכה
מספר נושאים התגלו כגורמים משמעותיים במיזמים שסקרנו – הדרכה פרונטלית עם דגש על ליווי מקצועי במהלך הפעילות, תמיכה מתמשכת למשתתפים במהלך איסוף הנתונים ושיתוף תוצאות המחקר עם הקהילה.
פעילויות המשתתפים
רוב הפעילויות במיזמים שסקרנו היו קשורות באיסוף נתוני תצפיות של מינים שונים, כפי שנהוג בדרך כלל במיזמי מדע אזרחי. חלק מהמיזמים שילבו גם פעילות לחקר הנתונים שנאספו ופעילות שימור או שיקום בתי גידול.
השפעות על המשתתפים
ההשפעות המרכזיות שמצאנו כתוצאה ממעורבות משתתפים במיזמים קשורות לנושאים של שימור הסביבה ומגוון המינים, לדוגמה שתילת צמחים מושכי חרקים, הימנעות משימוש בחומרי הדברה, שיקום בתי גידול ואיסוף פסולת. נמצאה פחות התייחסות לנושאים של חיבור אישי לטבע, אקטיביזם סביבתי ואורח חיים מקיים. ממצא זה משקף את העובדה כי רוב המיזמים עסקו בתחום של שימור הסביבה ומגוון המינים. על כן, הדרכת והערכת המשתתפים התמקדה בנושא זה.
לסיכום, מחקרנו חושף כי תמיכה והדרכה של המשתתפים לאורך המיזם הן המאפיינות מיזמי מדע אזרחי שמובילים לתוצאות למידה חיוביות. כמו כן, נראה כי תכני ההדרכה יכולים להשפיע על התחומים שבהם המשתתפים יבחרו להביא לשינוי. בשלבים הבאים, נמשיך לנתח לעומק את הקשרים בין מאפייני המיזמים לתוצאות הלמידה, כדי להבין טוב יותר איך לשפר ולעצב את המיזמים העתידיים באופן שיגביר את ההשפעה החברתית והסביבתית שלהם.

צוות המחקר
ד"ר יעלה גולומביק