גרסת בטא

מתנדבים כמנחים ומעצבים של קהילות מדע אזרחי

למדע אזרחי פוטנציאל עצום להועיל לציבור – הוא מחזק את הקשר לטבע, מנגיש ידע מדעי ומאפשר לאנשים לקחת חלק פעיל במחקר. אך בכדי שמיזמי מדע אזרחי יצליחו בהשגת מטרות חשובות אלו, יש צורך בשיתוף פעולה עם האנשים שלוקחים בהם חלק, עוד בשלב תכנון המיזם. שילוב חברי קהילה בתכנון מבטיח שהפרויקט יהיה רלוונטי, מונגש ומותאם לצרכים ולמוטיבציות של המשתתפים.

מחקר זה מתבסס על גישת קהילת עשייה (Community of Practice – CoP), ובוחן כיצד ניתן ליצור ולתחזק קהילה מקצועית משותפת במסגרת יוזמות מדע אזרחי. מקרה הבוחן שלנו מתמקד בתפקידם של מתנדבים המשמשים כמדריכים של חוגי סיירות של בני נוער, במסגרת קהילת עשייה של מדע אזרחי. תפקידם המרכזי אינו רק לתווך בין החניכים לבין המיזם, אלא גם לקחת חלק בתהליכי עיצוב משותף (co-design), להשפיע על מבנה הפעילויות ולוודא שהן מעודדות מעורבות משמעותית של משתתפים צעירים.

ממצאים ראשוניים

הממצאים מצביעים על כך שכאשר מתנדבים מעורבים בשלבי התכנון, הם לא רק תורמים להצלחת הפרויקט אלא גם מחזקים את תחושת השייכות שלהם ואת מחויבותם להמשך הפעילות. בנוסף, מעורבות זו מובילה לפיתוח פרויקטים מותאמים יותר, שמעודדים השתתפות ארוכת טווח ויוצרים חוויות למידה עשירות לצעירים.

תפקיד של עיצוב משותף בתוך קהילת העשייה (CoP)

צוות המחקר

  • נטע גוטמן

  • ד״ר עידית אדלר

  • ד"ר יעלה גולומביק

  • פרופ' פרידה בן עמי

  • ד"ר תומר גויטע