גרסת בטא

הטמעת מדע אזרחי כשגרה חינוכית

מדע אזרחי מציע יתרונות רבים למערכת החינוך הפורמלית, הכוללים שיפור תהליכי הוראה, העשרת חוויית הלמידה וחיזוק הקשר של התלמידים לעולם הידע המדעי. על אף הצמיחה המהירה של מדע אזרחי בקידום מחקר מדעי, שילובו במערכת החינוך הפורמלית נתקל באתגרים הקשורים להתאמת תוכניות הלימודים, מגבלות זמן, נגישות ולוגיסטיקה. סדרת מחקרים זו, בנושא הטמעת מדע אזרחי כשגרה חינוכית, נועדה לחקור את היתרונות והאתגרים בשילוב מדע אזרחי ככלי חינוכי, ולפתח פתרונות יישומיים עבור מורים וחוקרים מלווים.

אתגרים והזדמנויות מנקודת מבטם של מורים ומובילי מיזמים

זהו מחקר קונספטואלי העוסק באתגרים של שילוב מדע אזרחי בבתי ספר מנקודת המבט של מורים ושל מובילי מיזמי מדע אזרחי. תוך הבנת האתגרים בשטח, המחקר מציע מסגרת עבודה שתסייע לשלב מדע אזרחי בצורה נוחה ומותאמת יותר לצרכי מורים ומורות. הגישה המוצעת כוללת שלושה פתרונות מרכזיים: תיווך, שיתוף פעולה ופישוט. תיווך מספק ליווי ותמיכה חיונית להפעלת מיזמים בבתי הספר; שיתוף פעולה ויצירה משותפת מאפשרים התאמה של מיזמים לצרכים חינוכיים ומדעיים; ופישוט הופך את המדע האזרחי לנגיש יותר ומותאם לאילוצי תוכניות הלימודים והלוגיסטיקה הבית ספרית. יישום משולב של פתרונות אלו יקל על העומס של מורים המעוניינים ליישם מדע אזרחי בכיתותיהם, וינגיש מיזמי מדע אזרחי ומשאבים חינוכיים להטמעתם לקהל רחב יותר של תלמידים ומורים, במטרה להטמיע אותו כחלק בלתי נפרד מהשגרה החינוכית בכיתה.

אתגרים בשילוב מדע אזרחי בבתי הספר מנקודת המבט של מורים ושל מובילי מיזמי מדע אזרחי

מיפוי מדע אזרחי בישראל לתוכנית הלימודים

מיפוי מיזמי מדע אזרחי בישראל לתוכנית הלימודים, מטרתו להוות משאב עזר למורים המעוניינים לשלב את תחום המדע האזרחי בכיתותיהם, אך חסרים להם המידע וההכוונה הנדרשים לבחירת המיזמים המתאימים. באמצעות מיון מיזמים על פי התאמתם לתוכנית הלימודים, אנו מציעים למורים לשלב פעילויות מדע אזרחי לאורך השנה הלימודית, תוך התאמה למטרות ולדרישות החינוכיות של כל תחום דעת. כך ניתן להעשיר את חוויית הלמידה של התלמידים ולהגביר את המעורבות שלהם בתהליכי מחקר מדעי, תוך חיזוק הקשר בין תוכן הלימודים לבין אתגרים אקולוגיים וסביבתיים עכשוויים.

הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר

iNaturalist היא אפליקציה לאיסוף נתונים על המגוון הביולוגי באמצעות הציבור הרחב, שמאפשרת למשתמשים לזהות, לתעד ולשתף תצפיות של מיני צמחים, בעלי חיים ועוד ברחבי העולם. התצפיות שמעלים משתמשים משמשות למחקרים במגוון תחומים, כגון מיפוי תפוצה של מיני בעלי חיים, ניטור שינויים במגוון הביולוגי וניטור מינים נדירים או בסכנת הכחדה. אחד היתרונות של iNaturalist הוא חוויית למידה פעילה והיכולת להפעיל תלמידים באופן עצמאי. כך ניתן להעמיק את הידע המדעי והסביבתי של תלמידים, תוך פיתוח יכולות תצפית ומיומנויות חקר, וחיבור לטבע.

מחקר זה מתמקד בהטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר, במטרה לבחון דרכים יעילות לשילוב האפליקציה במערכת החינוך. גישה זו כוללת פיתוח שיטות פדגוגיות חדשניות, שמאפשרות לתלמידים לחקור ולהתנסות בזיהוי מינים בסביבה הטבעית, תוך כדי חיזוק החיבור האותנטי לטבע. לצד היתרונות החינוכיים, המחקר מתבונן גם באתגרים הכרוכים בשימוש בטכנולוגיות חדשניות בסביבה לימודית, ובאיזו מידה ניתן לשלב את הכלים הדיגיטליים בצורה שתשמור על החוויות הישירות והחיבור האותנטי של התלמידים לטבע.

ממצאים ראשוניים

מפגש שיח שהתקיים עם מורים ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש באפליקציית iNaturalist, בחן את השימוש של מורים ב-iNaturalist עם תלמידים בגילאים שונים. במפגש הועלו נקודות חשובות הקשורות לגיל המשתתפים, לעניין שלהם ולנגישות השימוש בטכנולוגיה.

צוות המחקר

  • ד"ר יעלה גולומביק

  • דורית וולניץ

  • ד"ר אילאיל פרת

  • ענבר שורץ בלקין