מהו מדע אזרחי?

מדע אזרחי (הקרוי גם מדע השתתפותי או מדע קהילתי) הוא מדע המתבצע על ידי מדענים ושאינם מדענים. ציבור רחב, פעילים מקומיים, קבוצות מתנדבים, נוער, תלמידים וכל המתעניינים יכולים להשתתף בכל אחד משלבי המחקר המדעי – החל מהעלאת נושא ובחירת השאלות למחקר, דרך איסוף נתונים וניתוח הממצאים ואף עד פרסום הממצאים והצגתם.

המדע האזרחי הוא תחום מדעי חדש יחסית שהתפתח בשנים האחרונות בזכות הכלים הטכנולוגיים המאפשרים השתתפות קלה ונוחה של הציבור וקשר ישיר עם צוות המחקר, ובעיקר בזכות ההבנה כי להשתתפות הציבור במחקר יש תרומה חשובה – לתחום המדע, לחברה כולה ולמשתתפים עצמם. בעולם קיימים אלפי מיזמים של מדע אזרחי בתחומים שונים כמו אסטרונומיה, רפואה, אקלים, מדעי הרוח ובעיקר בתחום ניטור מגוון ביולוגי וסביבה.

איך משתתפים במדע אזרחי?

קיימות כמה דרכים להשתתף במדע אזרחי. המרכזיות שבהן מתבססות על דיווח תצפיות – במסגרת פרויקטים ומיזמים, או באופן עצמאי – דיווח על תצפיות אקראיות במיני חי וצומח. עוד בנושא כאן.

טיפים למדע אזרחי

01

כולם יכולים לתרום

השתתפות במדע אזרחי יכולה להתחיל ללא ידע קודם ובלי מאמצים מיוחדים. התקינו iNaturalist, צלמו יצור חי (גם אם אתם לא יודעים מה הוא) ושתפו את התצפית. חשוב לזכור שרבים מהמדווחים המובילים בקהילה התחילו ללא ידע מוקדם, השקיעו ולמדו לאורך הדרך.

02

תהיו נדיבים בפרטים

חשוב מאוד למלא את כל המידע הנדרש בדיווח התצפית (תמונה, מקום, תאריך ושעה, זיהוי ולעיתים גם מידע נוסף). פרטים אלו חשובים לאימות וניתוח הנתונים.

03

אם יש ספק - אין ספק!

אם אינכם יודעים מה ראיתם, אל תנחשו. העלו דיווח ל-iNaturalist עם זיהוי שהוא הכי ספציפי ועדיין ודאי (למשל סיתוונית ולא סיתוונית היורה) וקבלו סיוע בזיהוי מחברי קהילה וממומחים. אפשר להיעזר גם במומחים החברים בקבוצות ייעודיות בפייסבוק.

04

פוסט בפייסבוק? זה לא מדע אזרחי

פייסבוק הוא פלטפורמת שיתוף נהדרת, אבל לא מאפשר ניהול של הנתונים ולכן שיתופים במדיה חברתית הם לרוב פחות רלוונטיים לחוקרים, קובעי מדיניות ומנהלי שטחים.

05

הנחיות או לא להיות

בכל מיזם יש לפעול לפי ההנחיות, מטרתן שהמידע המופק במסגרת המיזם יהיה איכותי ומהימן ויוכל לשרת את המיזם בצורה הטובה ביותר.