גרסת בטא

דוח הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר

דוח המציג ממצאים עיקריים מתוך מפגש שיח עם מורות ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש בפלטפורמת iNaturalist, שנערך באוגוסט 2024, בשיתוף אגף חינוך ותקשורת מדע במוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב.

גורי תנים במצלמת שביל. צילום: שלמה פרייסבלום

iNaturalist היא פלטפורמה לאיסוף נתונים על המגוון הביולוגי באמצעות הציבור הרחב, שמאפשרת למשתמשים לזהות, לתעד ולשתף תצפיות של מיני צמחים, בעלי חיים ועוד ברחבי העולם. התצפיות שמעלים משתמשים משמשות למחקרים במגוון תחומים, כגון מיפוי תפוצה של מיני בעלי חיים, ניטור שינויים במגוון הביולוגי וניטור מינים נדירים או בסכנת הכחדה. אחד היתרונות של iNaturalist הוא חוויית למידה פעילה והיכולת להפעיל תלמידים באופן עצמאי. כך ניתן להעמיק את הידע המדעי והסביבתי של תלמידים, תוך פיתוח יכולות תצפית ומיומנויות חקר, וחיבור לטבע.

הדוח הבא מתמקד בהטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר, ומציג ממצאים עיקריים ממפגש שיח שהתקיים עם מורים ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש ב-iNaturalist. במפגש הועלו נקודות חשובות הקשורות לשימוש בפלטפורמה, להתנסות תלמידים בזיהוי מינים בסביבה הטבעית ולחיזוק החיבור האותנטי שלהם לטבע. לצד היתרונות החינוכיים, הדוח מתבונן גם באתגרים הכרוכים בשימוש בטכנולוגיות חדשניות בסביבה לימודית, ובאיזו מידה ניתן לשלב את הכלים הדיגיטליים בצורה שתשמור על החוויות הישירות והחיבור האותנטי של התלמידים לטבע.

יתרונות ואתגרים ב-iNaturalist בבית הספר
מסקנות והמלצות עיקריות

ציטוט מומלץ

גולומביק, י; פרת, א; שגיב ט. 2025. הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר. דו”ח המרכז הישראלי למדע אזרחי. https://doi.org/10.5281/zenodo.14878235