דוח הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר
דוח המציג ממצאים עיקריים מתוך מפגש שיח עם מורות ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש בפלטפורמת iNaturalist, שנערך באוגוסט 2024, בשיתוף אגף חינוך ותקשורת מדע במוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב.

iNaturalist היא פלטפורמה לאיסוף נתונים על המגוון הביולוגי באמצעות הציבור הרחב, שמאפשרת למשתמשים לזהות, לתעד ולשתף תצפיות של מיני צמחים, בעלי חיים ועוד ברחבי העולם. התצפיות שמעלים משתמשים משמשות למחקרים במגוון תחומים, כגון מיפוי תפוצה של מיני בעלי חיים, ניטור שינויים במגוון הביולוגי וניטור מינים נדירים או בסכנת הכחדה. אחד היתרונות של iNaturalist הוא חוויית למידה פעילה והיכולת להפעיל תלמידים באופן עצמאי. כך ניתן להעמיק את הידע המדעי והסביבתי של תלמידים, תוך פיתוח יכולות תצפית ומיומנויות חקר, וחיבור לטבע.
הדוח הבא מתמקד בהטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר, ומציג ממצאים עיקריים ממפגש שיח שהתקיים עם מורים ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש ב-iNaturalist. במפגש הועלו נקודות חשובות הקשורות לשימוש בפלטפורמה, להתנסות תלמידים בזיהוי מינים בסביבה הטבעית ולחיזוק החיבור האותנטי שלהם לטבע. לצד היתרונות החינוכיים, הדוח מתבונן גם באתגרים הכרוכים בשימוש בטכנולוגיות חדשניות בסביבה לימודית, ובאיזו מידה ניתן לשלב את הכלים הדיגיטליים בצורה שתשמור על החוויות הישירות והחיבור האותנטי של התלמידים לטבע.


ציטוט מומלץ
גולומביק, י; פרת, א; שגיב ט. 2025. הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר. דו”ח המרכז הישראלי למדע אזרחי. https://doi.org/10.5281/zenodo.14878235
פרסומים נוספים

מיינה: מ”הפולש הגרוע בעולם” לשיקוף של החברה הישראלית
לאחרונה פורסם מאמר מדעי מתוך מחקר אתנוגרפי של החוקר ערן שוורצפוקס מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרפולוגיה באוניברסיטת ת”א, שחוקר את המרכז הישראלי למדע אזרחי. המחקר בחן את היחסים המורכבים בינינו לבין המיינה ואת האופן שבו שייכות וזרות מעוצבות ומשתנות לאורך זמן.

סיכום שבוע העשים הישראלי 2025
סיכום שבוע העשים הישראלי 2025 שהתקיים השנה לראשונה, בתאריכים 24–31 באוקטובר.

סיכום שבוע העשים הבינלאומי 2025
סיכום שבוע העשים הבינלאומי (National Moth Week) שהתקיים השנה בעולם וגם בישראל בתאריכים 19–27 ביולי.