מידע למתחילים

איך משתתפים במדע אזרחי?

קיימות כמה דרכים להשתתף במדע אזרחי. המרכזיות שבהן מתבססות על דיווח תצפיות – במסגרת פרויקטים ומיזמים, או באופן עצמאי – דיווח על תצפיות אקראיות במיני חי וצומח.

מיזמי מדע אזרחי

ברשת המיזמים ניתן לראות עשרות מיזמים של מדע אזרחי, ולאתר מיזם לבחירתכם לפי תחום עניין, מיקום ופרמטרים נוספים.

דיווח תצפיות

הדיווח מתבצע באמצעות אפליקציות ייעודיות. בעולם אפליקציות רבות של מדע אזרחי, מומלץ להשתמש בכאלה המקושרות למאגר הנתונים של המרכז הישראלי למדע אזרחי: BioCollect ,iNauralist, ו-eBird. כך הדיווחים יהיו חלק ממאגר הנתונים הלאומי של ישראל וייעשה בהם שימוש למחקר וכבסיס לקבלת החלטות בניהול מגוון ביולוגי וסביבה.

אנדרואיד
אייפון
iNaturalist

פלטפורמה מובילה לתיעוד תצפיות אקראיות (בודדות) בכל העולם, הכוללת אתר אינטרנט ואפליקציה. מסייעת בזיהוי מינים באמצעות מומחים והציבור, ובאמצעות זיהוי תמונות ע”י בינה מלאכותית. ניתן לדווח על בעלי חיים (חיים או מתים) או סימנים לנוכחותם: עקבות, גללים, צניפות, נשלים, קינים וכדומה, וכן על פטריות וצמחים.

iNaturalist מתבססת על עקרונות של מדע אזרחי מבוסס ראיות ודגימת נתונים אקראית. הנתונים שנאספים יכולים לשמש למחקר מדעי, כמו גם לסייע בגיבוש מדיניות מקומית וארצית לשמירת טבע.
iNaturalist ישראל, הסניף הישראלי של הרשת הבינלאומית של iNaturalist, מופעל על ידי המרכז הישראלי למדע אזרחי והמרכז למחקר מדעי הנתונים באוניברסיטת חיפה. הצוות שלנו כולל מומחים אקדמיים ומדענים אזרחיים ותיקים. כל התצפיות המועלות לרשת iNaturalist נכללות אוטומטית במאגר הנתונים הבינלאומי והישראלי כאחד.
 
במסגרת עבודתנו אנו:
  • מסייעים בתיאום בין חברי iNaturalist בישראל, לרבות מומחים ואוצרים
  • מסייעים לקהילות מקומיות להניע פרויקטים בפלטפורמה
  • מדייקים את הידע הביולוגי המקומי (הוספת שמות נפוצים בעברית, מצבי שימור מקומיים וכו’)
  • הופכים את הפלטפורמה לנגישה יותר, למשל על ידי תרגום לעברית
BioCollect

הכלי המרכזי של מאגר הנתונים הישראלי לאיסוף נתונים בשדה. כלי מתקדם אך פשוט לשימוש המיועד למדענים, אקולוגים, משתתפי מדע אזרחי ומנהלי משאבי טבע, לטובת איסוף וניהול נתונים עבור מדע המגוון הביולוגי. הוא פותח על ידי Atlas of Living Australia בשיתוף עם ארגונים רבים כדי לסייע למשתמשים באיסוף נתוני שטח עבור הפרויקטים שלהם, וכן על מנת לאפשר העברה קלה של נתוני מגוון ביולוגי חדשים לתוך מאגר הנתונים, שם הם יכולים להיות זמינים לכולם לשימוש במחקר, מדיניות וניהול. כך פרויקטים בודדים יכולים לתרום באופן קולקטיבי ל”מדע גדול”. האפליקציה ומאגר הנתונים הם חינמיים לשימוש ציבורי.

BioCollect מספקת פלטפורמה לאיסוף נתונים מובנה מבוסס טפסים עבור:
  1. פעילויות הערכה ומעקב, כגון סקרים אד-הוק וסקרים מובנים שיטתיים מבוססי פרוטוקול
  2. פרויקטים מבוססי פעילות, כגון טיפוח, שיקום, וטיפול וניהול עשבים ומזיקים

BioCollect מאפשרת גם העלאה של נתונים לא מובנים בצורה של קבצי נתונים, ספרות אפורה, תמונות, קבצי סאונד וקישורי וידאו.מסייעים בתיאום בין חברי iNaturalist בישראל, לרבות מומחים ואוצרים.

eBird

eBird הוא מאגר מידע מקוון עולמי של תצפיות בציפורים, והוא פרויקט המדע האזרחי הגדול בעולם בנושא המגוון הביולוגי, עם יותר מ-100 מיליון תצפיות שנתרמות מדי שנה על ידי מאות אלפי משתתפים חובבי ציפורים מרחבי העולם. המיזם מנוהל על ידי קורנל מעבדה לצפרות.

נתוני eBird מתעדים תפוצת ציפורים, שפע, שימוש בבתי גידול ומגמות. הפלטפורמה מאפשרת לעקוב אחר התצפיות האישיות, תוך שהן זמינות בגלוי למטרות מחקר מדעי, חינוך, ושימור. פלטפורמת eBird מספקת את המידע העדכני והשימושי ביותר לקהילת הצפרות – היא מאפשרת לנהל רשימות, תמונות והקלטות אודיו, לצפות במפות תפוצת מינים בזמן אמת ואף לקבל התראות על תצפיות מסוימות.

האפליקציה החינמית מאפשרת איסוף נתונים במצב לא מקוון בכל מקום בעולם, והאתר מספק דרכים רבות לחקור ולסכם את הנתונים האישיים ותצפיות אחרות מקהילת eBird העולמית.

Merlin

אפליקציית Merlin היא כלי עזר פשוט לזיהוי ציפורים בשדה. גם היא מנוהלת על ידי קורנל מעבדה לצפרות. הזיהוי אפשרי לפי תמונה או הקלטה, בעזרת רשימת מינים אפשריים באזור, או על בסיס שאלות פשוטות (תאריך ומקום התצפית ומאפייני הציפור – צבעים, גודל, מיקום בנוף). האפליקציה מספקת רשימה של מיני ציפורים המתאימים למידע שהוזן. לכל מין קיים מאגר צילומים, הקלטות, וסימני זיהוי. האפליקציה מתממשקת ל-eBird ומאפשרת לדווח בה ישירות מינים שזוהו.

יש לכם שאלות? אנחנו כאן כדי לעזור

צרו קשר