סיכום אתגר חיות הבר 2025
אתגר חיות הבר בסביבת בית הספר, שהתקיים לראשונה במרץ האחרון, שילב למעלה מ-1,000 תלמידים מ-16 בתי ספר ברחבי הארץ בפרויקט גילוי ולמידה אודות מגוון מיני חיות הבר בסביבתם הקרובה, תוך העלאת למעלה מ-3,000 תצפיות של כ-524 מינים לאפליקציית iNaturalist.

חיות בר רבות חיות לצידנו – בסביבת הבית, בית הספר או הישוב. אך עד כמה אנחנו מכירים אותן? האם אנו פוקחים את עינינו לראות את החיות סביבנו? כיצד אנו יכולים ביום-יום העמוס שלנו להקדיש יותר תשומת לב לסביבתנו הטבעית?
לשם כך פותח אתגר חיות הבר בסביבת בית הספר שהתקיים השנה בפעם הראשונה במהלך חודש מרץ. באתגר השתתפו מעל 1000 תלמידים מ- 16 בתי ספר ברחבי הארץ. התלמידים חיפשו בעלי חיים שונים בסביבת בית הספר ומעבר לו, העלו תצפיות של מינים באפליקציית iNaturalist, והכי חשוב – למדו על נוכחות בעלי החיים בסביבת בית הספר, גילו את מגוון המינים העצום הקיים ממש מתחת לבית ועל החשיבות בשמירה על הטבע.
במהלך האתגר העלו תלמידים מעל 3000 תצפיות של כ-526 מיני חרקים, עופות, יונקים, רכיכות ועוד. אלה, הצטרפו למאות אלפי תצפיות של משתמשי iNaturalist מרחבי העולם. התצפיות אף הועלו לדף מיוחד שהוקם לכל בית ספר, ונספרו לצורך תחרות בין בתי הספר על מספר המינים הגדול ביותר.
הזוכים באתגר:
- במקום השלישי: בית הספר עומר בן אלחטאב בנצרת, עם 1,070 תצפיות ו-97 מינים.
- במקום השני: בית הספר מגן בתל אביב, עם 588 תצפיות ו-202 מינים.
- במקום הראשון: בית הספר לטבע, סביבה וחברה בתל אביב, עם 668 תצפיות ו-324 מינים.
כתבו עלינו ב-Ynet!
https://www.ynet.co.il/environment-science/article/rj0dtecgxx
צילום תמונת הנושא: Mera Hloun, תצפית: iNaturalist
פרסומים נוספים

מדע אזרחי בפעולה: מבט אתנוגרפי על המרכז הישראלי למדע אזרחי
במשך כשנה נחקרה העבודה היומיומית של צוות המרכז באמצעות תצפיות, ראיונות וניתוח מסמכים ופלטפורמות דיגיטליות. נבחן כיצד מנוהל המתח בין שלוש שאיפות מרכזיות: תקפות מדעית, מעורבות ציבורית ועקרונות FAIR.

דוח הטמעת השימוש ב-iNaturalist בבתי ספר
דוח המציג ממצאים עיקריים מתוך מפגש שיח עם מורות ומדריכים עם עניין במדע אזרחי וניסיון בשימוש בפלטפורמת iNaturalist, שנערך באוגוסט 2024, בשיתוף אגף חינוך ותקשורת מדע במוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב.

19 שנות הפעלת מיזם המדע האזרחי ספירת הציפורים הגדולה – שינויים ותובנות
ערכנו מחקר בעקבות 19 שנות הפעלה של מיזם ספירת הציפורים הגדולה, להבנת השינויים במיזם לאורך השנים ולהפקת תובנות בנוגע להפעלתו בעבר ובעתיד.